"L'impact de la musique sur le développement cérébral des prématurés", conférence de la Professeure Petra S. Hüppi et Lara Lordier.

15.10.2019 18:30 – 20:30

Le Neuroclub a le plaisir de vous convier à sa première conférence de l'année universitaire 2019-2020.

Nous avons la chance de recevoir la Professeure Petra S. Hüppi, médecin cheffe du service développement et croissance des hôpitaux universitaires de Genève, ainsi que Lara Lordier, Docteur et chercheur à la Faculté de Médecine de l'UNIGE et à la division du développement et de la croissance, HUG.

Voici un bref résumé de ce dont elles viendront parler :

" Non-invasive neuroimaging tools, such as MRI, have provided new insights into the developmental changes occurring in the preterm brain. This opens the question if environmental enrichment with multisensory stimuli, such as music, could have an impact on preterm infants’ brain development. Using psychophysiological interaction (PPI) analysis of fMRI data after a music intervention in preterm infants, we showed full functional cortical processing of original and tempo modified music. Also, using resting-state fMRI, we provided evidence that music enhanced connectivity in a brain circuitry involving the salience network with regions implicated in sensory and higher-order cognitive functions, previously found to be altered in preterm infants. Thus, an early auditory enrichment of the NICU environment with music may exert long-lasting effects on preterm brain development."

Bâtiment: CMU

Auditoire Albert Renold (B01.2426)

Faculté de médecine
Associations d'étudiant-es